چکیده مقاله: در این مقاله با ارائه یک مثال انگیزشی، ارتباط دروس ریاضی عمومی، محاسبات عددی و مبانی برنامهنویسی در فرآیند مدلسازی ریاضی و شبیهسازی کامپیوتری یک ربات بیان شده است. از این مثال میتوان در کلاسهای درس علوم پایه برای بالا بردن میزان انگیزه دانشجویان مهندسی در مطالعه برخی از دروس علوم پایه بهره جست. به عبارت دقیقتر، محتوای این مقاله را میتوان به سه بخش اصلی تقسیم کرد. در بخش اول، با استفاده از مطالب بخش مثلثات از درس ریاضی عمومی، مدلسازی ریاضی یک ربات با جزئیات بیان شده و سپس به برخی از مسائل پاسخ داده میشود. در بخش دوم، به ارائه راهکاری برای به حرکت در آوردن دست ربات در صفحه پرداخته شده است. بدین منظور از مطالب بخش درونیابی از درس محاسبات عددی برای حل این مسئله بهره برده شده است. بخش سوم نیز به شبیهسازی کامپیوتری این ربات اختصاص دارد که با برنامهنویسی در نرمافزار MATLAB انجام شده است.
مخاطبین مقاله: با کاهش سطح انگیزه عمومی در دانشآموزان و دانشجویان برای مطالعه دروس خود، بهویژه دروس علوم پایه، یافتن راهکارهایی که ایشان با انگیزهای بیشتر به مطالعه دروسی همچون ریاضی بپردازند کاملاً ضروری به نظر میرسد. برای این منظور، میتوان با ارائه مثالهای انگیزشی نهتنها مطالب یک درس را برای دانشجو جذاب نمود بلکه میتوان با گسترش آن مثال به سایر دروس نیز، ارتباط زیبا و پیوستگی اساسی بین آنها را به دانشجو آموخت. لذا مخاطبین این مقاله، معلمان و اساتید ریاضی دانشگاه هستند که با ارائه این مثال کاربردی میتوانند به ایجاد انگیزه در مخاطبین خود کمک کنند. یکی از چالشهای بزرگ مدرسین ریاضی در دانشگاهها، مواجه شدن با دانشجویان مهندسی است که انگیزهای برای مطالعه ریاضیات و در کل، دروس علوم پایه ندارند. از سوی دیگر، دروسی مانند ریاضیات عمومی، محاسبات عددی و مبانی برنامهنویسی کامپیوترابزارهای اساسی را در اختیار دانشجویان رشتههای مهندسی قرار میدهند.